Slim leren door spelen

De educatieve waarde van speelplekken

7 januari 2025
Educatie, Spelen

Als kinderen spelen, leren ze. Maar hoe werkt dat precies? Als we aan spelen denken, denken we vaak aan de glijbaan in de speeltuin, samen spelletjes doen of met speelgoed spelen. Wat veel mensen niet weten, is dat de manier waarop een speelplek is ingericht, een groot verschil maakt. Goede speeltoestellen en slimme ontwerpen helpen kinderen niet alleen plezier te hebben, maar ook om beter te leren en nieuwe vaardigheden te ontdekken.

Speelplaatsen zijn dé plek om te leren

Spelen is een natuurlijke manier van leren. Tijdens het spelen ontwikkelen kinderen vaardigheden die ze in een klaslokaal misschien niet zouden oppikken. Ze leren omgaan met anderen, versterken hun lichaam, prikkelen hun brein en ontdekken hoe ze met emoties omgaan. Onderzoekers van de Universiteit van Swansea in Wales ontdekten dat kinderen beter presteren als ze leren door te spelen dan wanneer ze achter een bureau zitten en alleen luisteren naar de leraar. Spelen maakt leren leuker en effectiever.

Verschillende studies tonen aan dat speelplaatsen de ideale plekken zijn om kinderen niet alleen fysiek actief te houden, maar ook om hun welzijn te verbeteren. Als kinderen zich goed voelen, leren ze beter. In veel landen, zoals Finland, wordt spelen gezien als een belangrijk onderdeel van het onderwijs.

Ontdek het belang van buitenspelen

De waarde van speeltijd in het onderwijs

In Finland is spelen een vast onderdeel van de schooldag. Kinderen leren er niet alleen in de klas, maar ook op de speelplaats. Na schooltijd spelen ze vaak verder op openbare speelplekken tot hun ouders hen ophalen. Dit land staat niet voor niets in de top 10 van beste onderwijssystemen ter wereld. Spelen helpt kinderen ontspannen, gezond te blijven en tegelijkertijd onbewust nieuwe dingen te leren. Dit laat zien dat speelplaatsen niet alleen voor plezier zijn. Ze dragen bij aan de ontwikkeling van kinderen en maken leren leuker en toegankelijker. Wij ontwerpen speelplekken die precies deze doelen ondersteunen.

Deze filosofie vormt de basis voor onze Lappset speeltoestellen, die worden ontworpen en geproduceerd in Finland. Met het doel kinderen, ook na schooltijd, actief en gezond te houden, combineren onze toestellen spelen, leren en bewegen. Zo brengen we deze bewezen voordelen ook naar Nederland, met speelplekken die ontwikkeling stimuleren en plezier centraal stellen.

Hoe spelend leren bijdraagt op school

Speelplaatsen ontworpen om te leren

Bij het ontwerpen van speelplaatsen is het slim om na te denken over hoe kinderen er ook iets van kunnen leren. Speeltoestellen kunnen vaardigheden zoals rekenen, taal en natuurwetenschap stimuleren. Denk aan klimtoestellen in de vorm van geometrische figuren, waar kinderen spelenderwijs leren over vormen en maten. Of waterpartijen waar kinderen ontdekken hoe stroming werkt en wat natuurkunde betekent in het dagelijks leven.

Onze speeltoestellen worden ontworpen met dit in gedachten. Ze bieden niet alleen plezier, maar ook kansen om te leren. Zo dragen ze bij aan de ontwikkeling van kinderen op school en daarbuiten.

 

Enkele voorbeelden:

  • In het Children’s Discovery Centre in Londen is er een Playmaze waar kinderen spelenderwijs leren over rekenen, natuurkunde en techniek.
  • De Tinkering Studio in het Exploratorium in San Francisco laat kinderen ontdekken hoe dingen werken en hoe ze zelf iets kunnen ontwerpen.
  • In het California Science Center in Los Angeles is een Science Playground waar kinderen op een leuke manier leren over wetenschap en technologie.

Schoolpleinen als educatieve plekken

Schoolpleinen zijn niet alleen voor de pauze. Ze kunnen een belangrijke rol spelen in het leren van kinderen. Leerkrachten kunnen speeltoestellen gebruiken om bijvoorbeeld letters en cijfers te leren. Denk aan alfabetblokken voor taalontwikkeling of klimstructuren waarmee kinderen rekenvaardigheden oefenen.

Speelplekken kunnen ook worden ingericht om verhalen tot leven te brengen. Een sprookjeskasteel of ruimteschip stimuleert de fantasie en nodigt uit tot lezen en schrijven.

In het Playmobil FunPark in Zirndorf, Duitsland, leren kinderen spelenderwijs over landen en culturen. Speelplaatsen kunnen ook verhalen vertellen over de geschiedenis van een buurt of stad. Ze kunnen op veel manieren worden gebruikt om kinderen iets te leren over mensen, plekken en tradities.

Leer meer over het speelkasteel in Weert

Spelen als basis voor levensvaardigheden

Op de speelplek leren kinderen niet alleen voor school, maar ook voor het leven. Tijdens vrij spel ontdekken ze hun eigen grenzen, leren ze omgaan met risico’s en oefenen ze sociale vaardigheden. Spelletjes zoals tikkertje of samen op de schommel duwen, leren kinderen samenwerken en rekening houden met anderen.

Goed ontworpen speeltoestellen stimuleren ook creativiteit en verbeelding. Een zandbak nodigt kinderen uit om zelf structuren te maken en oplossingen te bedenken. Deze vaardigheden zijn niet alleen belangrijk voor nu, maar ook voor hun toekomst.

Speelplaatsen zijn meer dan speelplekken. Het zijn veilige plekken waar kinderen leren, ontdekken en groeien.

Over de auteur: Dr. Amanda Gummer

Deze blog is geïnspireerd op het werk van Dr. Amanda Gummer, een expert in kindontwikkeling en spel. Dr. Gummer is CEO van Fundamentally Children, een onderzoeksadviesbureau dat zich richt op het bevorderen van gezond spel en leren. Ze heeft meer dan 20 jaar ervaring en schreef het boek Play, dat wereldwijd in verschillende talen is vertaald. Amanda heeft een PhD in neuropsychologie en werkt actief aan internationale projecten, zoals het ontwikkelen van STEAM-speelgoedaccreditaties. Haar missie is om kinderen te helpen groeien door spel en leren te combineren.

Met haar expertise laten wij zien hoe speeltoestellen niet alleen leuk zijn, maar ook bijdragen aan de ontwikkeling en het leren van kinderen.

Referenties

De informatie in deze blog is gebaseerd op onderzoek en wetenschappelijke publicaties die het belang van spelen en leergerichte speelplaatsen ondersteunen. De bronnen:

  • Amouzegar, Z., Naeini, H. S., & Jafari, R. (2010). Design principle of playgrounds’ equipment and spaces for children: An interaction education approach. Procedia-social and behavioral sciences, 2(2), 1968-1971.
  • Aziz, N. F., & Said, I. (2016). Outdoor environments as children’s play spaces: Playground affordances. Play and recreation, health and wellbeing, 9, 87-108.
  • Frost, J. L., Brown, P. S., Sutterby, J. A., & Thornton, C. D. (2004). The developmental benefits of playgrounds. Childhood Education, 81(1), 42.
  • Howard, J., & McInnes, K. (2013). The impact of children’s perception of an activity as play rather than not play on emotional well‐being. Child: care, health and development, 39(5), 737-742.
  • King, P., & Sills-Jones, P. (2018). Children’s use of public spaces and the role of the adult–a comparison of play ranging in the UK, and the leikkipuisto (Play Parks) in Finland. International Journal of Play, 7(1), 27-40.
  • Kyttä, M. (2004). The extent of children’s independent mobility and the number of actualized affordances as criteria for child-friendly environments. Journal of environmental psychology, 24(2), 179-198.
  • McInnes, K., Howard, J., Crowley, K., & Miles, G. (2013). The nature of adult–child interaction in the early years classroom: Implications for children’s perceptions of play and subsequent learning behaviour. European Early Childhood Education Research Journal, 1(2), 268-282.
  • Pellegrini, A. D. (2009). The role of play in human development. Oxford University Press.
  • Rasmussen, K. (2004). Places for children–children’s places. Childhood, 11(2), 155-173.
  • Ünal, M. (2009). The place and importance of playgrounds in child development. Inonu University Journal of the Faculty of Education (INUJFE), 10(2).
  • Whitebread, D., Basilio, M., Kuvalja, M., & Verma, M. (2012). The importance of play. Brussels: Toy Industries of Europe.
  • Zosh, J. N., et al. (2017). Learning through play: a review of the evidence. Billund, Denmark: LEGO Foundation.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat we doen en hoe we dat samen kunnen doen? Schrijf je in! Door je voorkeuren door te geven kunnen we je gerichter op de hoogte houden over jouw interesses.








  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Met het invullen geef ik Lappset toestemming om mij e-mailberichten over bedrijfs- of productupdates te sturen. Lappset heeft een privacybeleid dat in overeenstemming is met de AVG-wetgeving.