Memo & Parkour: Bewegen bevordert de leerprestaties
Kinderen die veel bewegen kunnen beter leren. Na een gymles kunnen kinderen zich goed concentreren en wordt de lesstof gemakkelijker opgenomen. Ook op de langere termijn heeft veel bewegen een gunstig effect op leerprestaties. De hersenen maken door beweging extra cellen aan, waardoor leerstof sneller wordt opgenomen Uit onderzoek van het VU Medisch Centrum blijkt dat sportieve kinderen beter scoren met rekenen op de Cito-toets en minder vaak blijven zitten. De Julianaschool in Rijssen plaatste daarom in 2014 de interactieve Memo op hun nieuwe schoolplein.
Actiever samen spelen in de buitenlucht
Directeur Marco Schaap: “We zijn met kinderen gaan praten en ontdekken dat hun spel de laatste jaren echt wel anders is geworden. Kinderen zijn individualistischer geworden en bewegen minder vanaf een bepaalde leeftijd. Ze hangen rond op het plein in dezelfde groepjes. We zijn gaan kijken hoe we hen actiever en meer samen konden laten spelen. Memo biedt dit allemaal. Kinderen in de bovenbouw hebben een grote interesse in digitale media. Dit is net een computerspel in de buitenlucht.” Leerlingen van de Julianaschool in Rijssen krijgen inmiddels lessen gymnastiek, rekenen en taal op hun schoolplein… allemaal op het digitale speeltoestel.
"Ik vind het ook deels de verantwoordelijkheid van de school om kinderen het belang van beweging mee te geven."
Interactief spelen is té leuk
Leraren gaan met hun klas naar buiten wat de les leuker en dynamischer maakt. “De lessen met Memo kunnen een officiële rekenmethode natuurlijk niet vervangen”, vertelt Marco. “Het blijft in de eerste plaats een erg leuk speeltoestel dat kinderen lekker laat rennen. Ik vind het ook deels de verantwoordelijkheid van de school om kinderen het belang van beweging mee te geven. Juist ook omdat bewegen de leerprestaties bevordert en kinderen zich ook nog eens fysiek en sociaal ontwikkelen.”
Het enige nadeel dat de school tot nu toe ondervonden heeft is dat het interactieve speeltoestel té leuk is. Er is een schema gemaakt om ervoor te zorgen dat alle kinderen van groep 5 tot en met 8 aan de beurt komen. Om 20.00 uur schakelt het toestel uit. “Anders blijven er kinderen komen”. Er is een spelselectie beschikbaar die steeds blijft uitbreiden. De school krijgt zo iedere keer weer nieuwe, educatieve spellen aangeboden die automatisch op het toestel gezet worden. Want zoals kinderen nooit uitgeleerd zijn, is de Memo ook nooit af!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Op de hoogte blijven van wat we doen en hoe we dat samen kunnen doen? Schrijf je in! Door je voorkeuren door te geven kunnen we je gerichter op de hoogte houden over jouw interesses.
Met het invullen geef ik Lappset toestemming om mij e-mailberichten over bedrijfs- of productupdates te sturen. Lappset heeft een privacybeleid dat in overeenstemming is met de AVG-wetgeving.