Openbare ruimte

Méér muziek in de klas met de Memo

26 mei 2021
Rotterdam
Memo

Samen muziek maken is ontzettend leuk en leerzaam. En dat kan nu ook buiten op de Memo. In samenwerking met de Stichting Méér Muziek in de Klas hebben we een nieuw concept ontwikkeld waarmee kinderen buiten op een innovatieve manier leren muziek te lezen, op het juiste moment mee te doen met de muziek en om zelf muziek te maken. Passend bij de stijl van de stichting, zowel qua vormgeving als met de lesmethode.

In de MuziekSpeeltuin in de wijk Crooswijk in Rotterdam is de allereerste ‘Meer muziek in de klas Memo’ geplaatst. Deze is op 20 mei 2021 officieel geopend door Koningin Maxima, ere voorzitter van de Stichting Méér Muziek in de Klas. We zetten hiermee samen met Jantje Beton, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Jeugdeducatiefonds, ZangExpress, VandenEnde Foundation en de Gemeente Rotterdam het muziekonderwijs centraal.

Meer Muziek in de klas, opening MuziekSpeeltuin

Koningin Máxima opent eerste MuziekSpeeltuin met Memo

Muziek is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen

Lappset is de samenwerking met de Stichting Méér Muziek in de Klas aangegaan omdat we het belangrijk vinden dat alle kinderen toegang hebben tot het maken van muziek. Muziek draagt op een unieke manier bij aan de ontwikkeling van kinderen. Het bevordert de sociaal-emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling van het brein. Daarnaast legt muziek een structurele basis voor empathie, sociale binding, kwaliteit van leven, creativiteit, luisteren naar elkaar en openstaan voor verschillen.

Wij zijn ontzettend trots dat ons interactieve concept voor educatie, bewegen en spelen, de Memo ingezet wordt om ook buiten muziek te maken. Ons speciaal ontwikkelde muziekspel voor Méér Muziek in de Klas draagt bij aan hun prachtige missie. Heel fijn dat wij daarbij mogen aansluiten om kinderen ook buiten interactief te laten musiceren.

Fotocredit: Set Vexy

Méér Muziek in de Klas: nieuw spel op de Memo

Speciaal voor deze stichting is een nieuw interactief spel voor de Memo ontwikkeld. Met dezelfde educatieve leerlijnen als de muzieklessen in de klas. Met de Memo wordt muziekles buiten voor het onderwijs nog leuker en makkelijker. En dat is precies waar de Memo voor ontwikkeld is: educatie in combinatie met buiten bewegen. Je kunt trouwens naast het spelen op de Memo ook eigen instrumenten gebruiken, zodat de hele klas tegelijk muziek kan maken.

In de MuziekSpeeltuin kunnen kinderen zelfstandig spelen met de interactieve Memo. Dit is een interactieve spelzone bestaande uit 7 spelpilaren op een ronde speelvloer. Deze speelvloer is gelegd door KSP kunstgras. Gesproken opdrachten en visuele prikkels stimuleren de kinderen om mee te spelen op de touchpads. De actieve, muzikale spellen zijn door Lappset ontwikkeld.

Ontwikkeld met leerlijnen voor het basisonderwijs

Het muziekspel is ontwikkeld door een groep studenten van de pabo, Codarts (conservatorium) Rotterdam en een Lappset gamedesigner volgens de leerlijnen die het basisonderwijs gebruikt. Hierdoor is het ook goed toe te passen in de muziekles op school. Pabo leerlingen Merel Timmerman en Laura van Duffelen zijn erg enthousiast en vertellen over hoe zij het ervaren hebben.

Merel: “Ik vond het echt super gaaf om mee te helpen bij de ontwikkeling van het spel! Ik gebruik muziek vaak in de klas en dan is het extra leuk als je zelf een spel mag maken. Het zelf ontwerpen samen met de docenten, maar vooral het testen in de klas waarbij je verschillende leervormen kan uittesten was heel gaaf. En uiteindelijk natuurlijk het eindresultaat presenteren.”

Laura: “Het spel op de Memo is een mooi voorbeeld van een meespeel partituur, waarbij kinderen vanaf groep drie al kunnen meespelen. De partituur zijn de blokjes die op Memo verschijnen en staan voor bepaalde klanken. Buiten muziekles geven is best lastig, maar met de Memo wordt dit een stuk makkelijker. En de kinderen reageren er echt super enthousiast op! Het is voor de kinderen heel makkelijk om zelf aan de slag te gaan, doordat de pilaar precies vertelt wat ze moeten doen. Kinderen zijn nieuwsgierig en gaan zelf op onderzoek uit”. Merel vult aan: “Je kunt de Memo ook combineren met bewegend leren, dus lekker zingen, dansen en stappen. Dat is echt een pluspunt.”

“Buiten muziekles geven is best lastig, maar met de Memo wordt dit een stuk makkelijker. En de kinderen reageren er echt super enthousiast op!”

Het muziekspel

Met dit spel leer je op het juiste moment mee te doen met de muziek. Je kunt kiezen uit verschillende opties. Je kunt samenwerken om samen een zo hoog mogelijke score te behalen of individueel spelen. Hoe beter je de noten raakt, hoe hoger je score. Via de vrijspel modus kun je de Lappset Memo ook als een muziekinstrument gebruiken. Via ‘Muziek lezen’ kun je het muziekstuk oefenen door eerst de noten te lezen.

Op de pilaar zie je waar je je handen mag plaatsen en of je alleen je linkerhand of rechterhand moet gebruiken of beide tegelijkertijd. Elke paal bevat twee noten die van links en rechts naar een witte cirkel bewegen. Raak de paal links aan als de noot van de linkerkant exact op de witte cirkel staat, raak de paal rechts aan als de noot van rechts komt. De paal zelf geeft het geluid aan van wat je doet, je hoort het dus als jij of iemand anders wel of niet in de maat meespeelt. Elke paal bevat een andere reeks noten, dat maakt het extra leuk. En afkijken heeft dus geen zin! Wissel van paal als je een stuk muziek meerdere keren speelt, zo leer je iedere keer weer wat bij. Het spel bevat veel verschillende soorten muziek en kan gespeeld worden op verschillende niveaus.

Stichting Méér Muziek in de Klas

Stichting Méér Muziek in de Klas heeft als doel structureel muziekonderwijs voor alle 1,4 miljoen basisschoolkinderen in Nederland. Om dit doel te bereiken is de stichting bezig om bewustwording te creëren over de belangrijke bijdrage van muziek tijdens de ontwikkeling van kinderen. Daarnaast biedt de stichting onder andere workshops aan groepsleerkrachten, geven ze lestips en -trucs en helpen ze bij het leggen van regionale samenwerkingsverbanden tussen betrokken partijen in het muziekonderwijs.

De MuziekSpeeltuin in Rotterdam is mogelijk gemaakt door:

Méér Muziek in de Klas, VandenEnde Foundation, ZangExpress, Gemeente Rotterdam, Jantje Beton, Jeugdeducatiefonds en Lappset.

Studenten

De studenten die mee hebben geholpen aan de ontwikkeling van het spel zijn: Thijs de Feijter, Laura van Duffelen, Lisanne Martijn, Floor van Dijk, Valisha Jutte, Naomi van Vliet en Merel Timmerman.

De studenten werden begeleid door Bert van Uffelen (muziekdocent Hogeschool Rotterdam en voorzitter van het kernteam Muziek- en onderwijstechnologie) en Jelle Ruijssenaars (muziekdocent en eindredacteur studentencommunity ‘Studenten voor Méér Muziek in de Klas’).

Toespraak Said Kasmi, Wethouder Onderwijs, Cultuur en Toerisme gemeente Rotterdam

Toespraak Said Kasmi, Wethouder Onderwijs, Cultuur en Toerisme gemeente Rotterdam

Fotocredit: Set Vexy

Fotocredit: Set Vexy

Fotocredit: Set Vexy

Fotocredit: Set Vexy

Fotocredit: Set Vexy

Fotocredit: Set Vexy

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat we doen en hoe we dat samen kunnen doen? Schrijf je in! Door je voorkeuren door te geven kunnen we je gerichter op de hoogte houden over jouw interesses.








  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Met het invullen geef ik Lappset toestemming om mij e-mailberichten over bedrijfs- of productupdates te sturen. Lappset heeft een privacybeleid dat in overeenstemming is met de AVG-wetgeving.